HRC0222/1 - Õpetaja suhtlemisteadlikkus positiivse koolikeskkonna kujundamisel

NB! Palume kursusele registreeruda HITSA koolitusveebi kaudu.
Osalejate arv on täis!
Registreerimine on lõppenud!

Toimumise aeg

02.10.2019 - 23.01.2020

Registreerimise tähtaeg

26.06.2019

Toimumise koht

Tallinn, Narva mnt 25

Maht

104 akadeemilist tundi (kontaktõpe 64 tundi, iseseisevõpe 40 tundi)

Sihtgrupp

õpetajad

Eesmärk

arendada vajaliku suhtlemisteadlikkust vaimse ja emotsionaalse tervise hoidmiseks ja kasutamiseks igapäevatöös; väärtustada oma tervist ja töövõimet; kujundada positiivset õpi- ja kasvukeskkonda; ennetada ja ära tunda läbipõlemist.

Sisu

I Õpetaja roll muutunud õpikäsituse kontekstis. Läbipõlemine kui ohutegur õpetajatöös. Läbipõlemine ja selle kujunemisprotsess. Läbipõlemise äratundmine. Oma käitumismustri teadvustamine. Käitumise aluseks olevate väärtuste ja hoiakute teadvustamine. Kommunikatsiooniprotsesside loogilised seaduspärasused R. Diltsi järgi. Ebaefektiivse suhtlemise mõju õpikeskkonnale, suhetele, motivatsioonile, ja tervisele. Positiivse kasvatuse põhimõtted J. Durranti järgi. Eneserefleksiooni tähtsus oma vaimse tervise hoidmisel ja professionaalse enesearengu kavandamisel.
II Kool kui arengukeskkond ning õpetaja kui suhtlemismudel. Hinnanguvaba suhtlemine. Õpilase positiivse minapildi ja eneseusu toetamine. Õpilase murede märkamine. Aktiivse kuulamise põhioskused ja nende kasutamine igapäevatöös. Selge eneseväljenduse olulisus koostöisel õppimisel. Positiivse tagasiside andmine. Distspliiniprobleemid. Õpetaja teadlik käitumine probleemolukorras, mis loob eeldused õpilase vastutustunde arenemiseks ning frustratsiooniga toimetulemiseks.
III Konfliktilahendusmudelid ja nende mõju. Koostööoskuste arendamine võidan-võidan probleemilahendusmudeli abil. Laste sotsiaalsete oskuste arendamine lastevaheliste probleemide vahendamise läbi. Erinevad võimalused väärtusprobleemide käsitlemisel. Tajupositsioonide teadlik vahetamine.
IV Õpetaja rolli muutused kaasava hariduse kontekstis. Suhtlemispõhimõtted erivajadustega õpilastega: emotsionaal- ja käitumisraskused, aktiivsus- ja tähelepanuhäire, autismispektri häired, vaimne alaareng, meelepuuded. Koostöö erivajadustega laste peredega. Enesehindamine.

Õpiväljundid

- mõtestab oma rolli õpetajana ning mõistab vastutust oma vaimse ja emotsionaalse tasakaalu hoidmise eest;
- tunneb ära läbipõlemise ohumärke nii enda kui ka kolleegide juures, oskab ennetada läbipõlemist;
- mõistab suhtlemisprotsesside seaduspärasusi ning oskab erinevates olukordades teadlikult valida sobiva suhtlemisviisi nii õpilaste kui ka lapsevanematega.
- loob positiivse õpi- ja kasvukeskkonna ning toetab õpilaste arengut, tuginedes positiivse kasvatuse põhimõtetele .
- teab suhtlemispõhimõtteid ja -võtteid, mida kasutada lähtuvalt õpilase erivajadusest.
- on positiivseks suhtlemise mudeliks õpilastele.

Eeldused

töötamine õpetajana

õpikeskkond

Tagatud on tänapäevased, õppeprotsessi toetavad ruumid: olemas on vajalik tehnika, võimalus ruumi vastavalt vajadusele kujundada, rühmatööde tegemiseks piisavalt eraldumise võimalused jne.

koolitaja kompetentsus

Magistrikraad, täiskasvanute koolitamise kogemus vähemalt 5 aastat, valdkonnas tegutsemise kogemus vähemalt 5 aastat. Kursuse läbiviijate valikul lähtutakse põhimõttest, et kaasatud oleks Tallinna Ülikooli kompetents ja praktikud / eksperdid valdkonna organisatsioonidest.

Lõpetamistingimused

Koolituse moodulid:
I Süsteemse mõtlemise olulisus koostöise õpikeskkonna loomisel ja vaimse tervis e hoidmisel.
Iseseisev töö: enne esimest moodulit enesehindamine oma suhtlemiskomptetentside suhtes. Peale esimest moodulit: õpitud oskuste rakendamine praktikas. Ümberpööratud klassiruumi metoodika: II mooduli teemadeks valmistumine - teemakohase kirjanduse lugemine ning oma suhtlemiskäitumise ja näidissituatsioonide kirjalik analüüs e-portfoolios.
II Õpetaja suhtlemiskompentents kui võtmetegur õpilase positiivse enesehinnangu ja suhtllemispädevuste kujundamisel.
Iseseisev töö: õpitud oskuste rakendamine praktikas, kogemuste analüüs ja kirjalik reflektsioon e-portfoolios. Omavaheline kogemuste jagamine ning tagasiside. Ümberpööratud klassiruumi metoodika: 3. mooduli teemadeks valmistumine - teemakohase kirjanduse lugemine. Oma suhtlemiskäitumise ja näidissituatsioonide kirjalik analüüs e-portfoolios.
III Konfliktilahendusoskused.
Iseseisev töö: õpitud oskuste rakendamine praktikas, kogemuste analüüs ja kirjalik reflektsioon e-portfoolios. Omavaheline kogemuste jagamine ning tagasiside. Teemakohase kirjanduse lugemine.
IV Suhtlemine erivajadustega lastega ning õpetaja eneseregulatsioonioskused.
Praktilised harjutused: juhtumianalüüsid, kus kasutatakse eelmistes moodulites õpitud suhtlemistehnikaid. Tagasiside andmine ja vastuvõtmine. Kriitikaga toimetulek. Eneseregulatsiooni vajadus ja tehnikad. Kokkuvõte koolitusest.

Koolitus toimub kahepäevaste õppesessioonidena kord kuus, kokku neljal korral. Sessioonide vahelisel perioodil praktiseeritakse õpitut enda töökeskkonnas, analüüsitakse saadud kogemusi e-portfoolios google.drive keskkonnas ning valmistutakse järgmiseks mooduliks teemakohast kirjandust lugedes ja näidissituatsioone analüüsides.

Kogu kursus toimub kogemusõppel - osalejaid kaasavalt. Teooria on läbivalt seostatud rollimängude ja praktiliste harjutuste, juhtumiarutelude ning rühmatöödega. Koolitusassistent salvestab protsessi käigus rühmatööde kokkuvõtted ning teeb need osalejatele google.drive keskkonnas kättesaadavaks. Vajadusel toetab assistent osalejaid iseseisvate tööde üleslaadimisel.

Osalejad valmistuvad uueks sessiooniks teemakohast kirjandust lugedes ning google.drive keskkonnas iseseisvalt näidissituatsioone ja oma suhtlemiskäitumist analüüsides. Teise ja kolmanda mooduli järel reflekteeritakse õpitud oskuste kasutamist kirjalikult e-portfoolios google.drive keskkonnas.

Kursuse alguses ja lõpus viiakse läbi kirjalik enesehindamine, mis võimaldab määratleda kursuse käigus toimunud muutuse osalejate suhtumises ja käitumises. Kursuse lõpul esitavad osalejad enda suhtlemisalaste kompetentside kasutamise kohta kirjaliku eneseanalüüsi.

Vajalikud õppematerjalid koostatakse spetsiaalselt koolitusele, toetamaks koolituse raames käsitletavaid teemasid. Iga koolitusel osaleja saab kaasa õppematerjali (jaotmaterjal, töölehed).

Kursuse lõpetamisel väljastatav dokument

TLÜ tunnistus

Koolitajad

Pille Murrik, Lii Lilleoja

Kursuse hind

920 EUR (osaleja, hinnale ei lisandu km)
Koolituse väärtus on 920 eurot. Koolitust rahastavad Euroopa Sotsiaalfond ja Eesti riik, koolitus on töötavale õpetajale tasuta. Koolituse katkestamisel on täiendusõppe pakkujal õigus nõuda leppetrahvi kogumaksumuse ulatuses. Registreerumine toimub vaid HITSA koolitusveebi kaudu.

Korraldaja

Haridusteaduste instituut, Riina Stahl, 6199774, riina.stahl@tlu.ee

Minimaalne osalejate arv

18

AJAKAVA

aeg teema koolitaja + asutus ruum
02.10.2019 - I moodul: 02. - 03.10.2019 T-415 ja T-405
30.10.2019 - II moodul: 30.-31.10.2019 T-415
27.11.2019 - III moodul: 27. - 28.11.2019 T-415 ja T-405
15.01.2020 - IV moodul: 15.-16.01.2020 T-415