DTC0229 - Kasutajakeskne interaktsioonidisain

Sihtgrupp

kasutajakogemuse kavandajad disaini- ja arendusmeeskondades, tooteomanikud, disainerid, tarkvara tellijad

Eesmärk

Omandada oskused ja teadmised, kujundada hoiakud kasutajasõbralike IT-toodete tellimiseks ja loomiseks. Saada teadlikumaks kasutajakogemuse olulisusest IT kasutamisel ja väljatöötamisel, kujundada teoreetilised teadmised kasutajakogemuse põhikarakteristikutest ja praktilised oskused. Omandada teadmised ja oskused, kuidas kasutaja meeleolu ehk tuju ja emotsioon mõjutavad tema suhtumist interaktiivsesse tehnoloogiasse, UX andmete kvalitatiivse analüüsi meetodite rakendamiseks ja kasutajakogemuse hindamisest.

Sisu

I Kasutajakogemuse hindamise alused. Kliendi vajaduste väljaselgitamine (fookusgrupp). Kasutajakogemus ja disainikontseptsioon (ideede genereerimine). Kasutajakogemuse aspektid konkureerivate toodete põhjal (kvalitatiivne analüüs). Andmete kogumine. Kasutajakogemuse kriitilised aspektid tellitava või arendatava toote põhjal (kvantitatiivne analüüs). Toote kasutaja tundmaõppimine (käitumisanalüüs).
II Emotsioon ja tuju interaktsioonis tehnoloogiaga. Emotsiooni hindamine objektiivsete meetoditega: EDA (electrodermal activity, eng); kasutajavideol põhineva näoilmete analüüs (iMotions Affectiva tarkvara). Kasutaja poolt raporteeritud emotsioonide hindamise meetod.
III Kasutaja käitumise jälgimine. Kasutajatestimise aspektid: stiimul (ülesandepõhine testimine ja vaba avastamine); osalejad (keda, kuidas ja kui palju valida?); instrumendid (vahendid ja andmed); protseduur (ettevalmistus ja vahendamine).
IV UX andmete kvalitatiivne analüüs. UX andmete kvalitatiivne uuring. Detailse prototüübi või varases faasis toote (alfa-versioon) kasutusega seotud probleemide tuvastamine käitumisuuringu andmetest lähtuvalt. Kasutaja jälgimise andmete analüüsimise meetodid: kasutaja video, kasutajaliidese video, visualiseeritud pilguandmed. Kasutaja ütluste analüüsimine (audiosalvestus). Uurija märkmete analüüsimine.

Eeldused

vajadus ja huvi kasutajakesksete interaktsioonidisaini meetodite rakendamiseks

Õpiväljundid

eristab kasutajakogemuse põhikarakteristikuid; hindab interaktiivse toote üldist kasutajakogemust lihtsamate meetoditega; teeb teadlikke otsuseid IT toote tellimisel või arendamisel kasutajakogemuse põhjal; mõistab emotsiooni ja tuju rolli kasutajakogemuse hindamisel; kogub psühhofüsioloogilisi andmeid iMotions tarkvara kasutades; tõlgendab psühhofüsioloogilisi signaale ja seostab tulemust interaktsioonidisainiga; valmistab ette käitumisuuringu eri sünkroonsete andmekogumisvahenditega; valib sobivad seadmed ja viib läbi käitumise jälgimise uuringu; hindab mujalt saadud või kogutud andmete kõlblikkust; valmistab kogutud andmed ette analüüsiks; tunneb kvalitatiivsete andmete peamisi omadusi; tuvastab disainiprobleeme kvalitatiivsest andmetest; sorteerib probleeme olulisuse järgi ja kategoriseerib probleeme tähenduslikult; pakub välja disainisoovitusi.

Õpikeskkond

TLU auditooriumis osalejate sülearvutitega. Õppe läbiviimisel kasutatakse tarkvaralabori seadmeid, mis on loodud simuleerima tarkvaraarendajate kaasaegset töökeskkonda. Interaktsioonidisaini labori seadmete ja tarkvara abil on võimalik läbi viia kasutatavuse testimist, kasutajakogemuse hindamist, tarkvara ja riistvara prototüüpimist.

Koolitaja kompetentsus

Vähemalt magistrikraad, 3-aastane kogemus täiskasvanute koolitajana ja 3-aastane digivahendite kasutamise kogemus õppetöös.

Maht

64 akadeemilist tundi

Korraldaja

Digitehnoloogiate instituut, 640 9428

Koolitaja

Mati Mõttus