HRC0255/1 - Õppeprotsessi disainimine ja uurimine loodus- ja tehnoloogiavaldkonnas: robootika lasteaias lapsekeskse kasvatuse kontekstis

Osalejate arv on täis!
Registreerimine on lõppenud!

Toimumise aeg

27.01.2020 - 08.06.2020

Registreerimise tähtaeg

23.01.2020

Toimumise koht

Tallinn, Narva mnt 25, Tallinna Ülikooli linnak
https://www.tlu.ee/ulikooli-linnak

Maht

156 akadeemilist tundi (kontaktõpe 78 tundi, iseseisevõpe 78 tundi)

Sihtgrupp

lasteaiaõpetajad

Eesmärk

kujundada valmisolek ja oskused jätkusuutlike ja tõenduspõhiste uute STEM valdkonna õppemeetodite rakendamiseks ja levitamiseks lasteaias.

Sisu

Robootikavahendite lõimise võimalused õppe- ja kasvatustegevustes. Lapse arengu toetamine tehnoloogiaga rikastatud õpitegevuste abil lapsekeskse kasvatuse kontekstis.
Muutunud õpikäsituse olemus ja rakendamise võimalused. Uurimismeetodite rakendamine õpikeskkonna analüüsimiseks, uurimiseks ja arendamiseks. Innovatiivsete praktikate rakendamine, andmete kogumine, analüüs ja jagamine lasteaiakeskkonnas. Õpperobootikaga lõimitud näidistegevus. Tegevuskavade testimine koos vaatlusega ja vahetu refleksioon.

Õpiväljundid

näeb eri võimalusi robootikavahendite lõimiseks õppe- ja kasvatustegevustes; oskab kasutada koolitusel kasutatud robootikavahend(it)eid tegevuses lastega; tunneb lapsekeskse kasvatuse põhialuseid ja oskab nendega arvestada robootikaga rikastatud tegevuste kavandamisel; mõistab muutunud õpikäsituse olemust ja rakendamise võimalusi; analüüsib õppeprotsessi ja rakendatavaid õpetamispraktikaid, toetudes rühmaruumis kaardistatavatele andmetele; oskab koostöös kolleegidega disainida innovatiivseid õppimist toetavaid lahendusi, toetudes teaduskirjandusele ja parima praktika analüüsile; kasutab õpetajana erinevaid uurimismeetodeid oma töö ja õppekeskkonna analüüsimiseks, uurimiseks ja arendamiseks; panustab õpikogukonna tegevustesse vastutustundliku ja aktiivse meeskonna liikmena.

Eeldused

töötamine lasteaiaõpetaja ametikohal, valmisolek koolitusel õpitut lasteaias testida ning oma õppimist ja õpetamist reflekteerida ning arendada.

õpikeskkond

Tallinna Ülikooli nüüdisaegsed, õppeprotsessi toetavad ruumid. Olemas on vajalik tehnika, võimalus ruumi vastavalt vajadusele kujundada, rühmatööde tegemiseks piisavalt eraldumise võimalused jne.

koolitaja kompetentsus

Magistrikraad, täiskasvanute koolitamise kogemus vähemalt 5 aastat, valdkonnas tegutsemise kogemus vähemalt 3 aastat.

Lõpetamistingimused

Ülikoolis toimuvatel kontaktpäevadel avatakse põhjalikumalt fookusteema „Robootika lasteaias lapsekeskse kasvatuse kontekstis“ sisu, teoreetiline taust, rakendusvõimalused praktikas. Õpe toimub ülikoolis ühistel õppesessioonidel (10 kontaktsessiooni) ning õpikogukondades õpitut lasteaias rakendades, analüüsides ning õpikogukonnas jagades ning uurides. Ülikoolis toimuvate lähiõppepäevade vahelisel ajal tegutsetakse õpikogukonnas ehk õpetajate innovatsioonilaboris.
Ülikoolipoolsete juhendajate ja uurijatega analüüsitakse vastava lasteaia vajadusi ja võimalusi ning lähtuvalt sellest disainitakse rakendatavad praktikad, kavandatakse andmekogumismeetodid. Protsessi käigus jagavad õpetajad rakendatavaid praktikaid (ülesandeid, meetodeid, töölehti jne) ja annavad üksteisele tagasisidet ning täiendavad õppeprotsessis kasutatud materjale.


Iseseisev töö:
Innovatiivsete praktikate rakendamine, andmete kogumine, analüüs ja jagamine lasteaiakeskkonnas. Enda oskuste ja kogemuste ning rühma õpikeskkonna kaardistamine, enda arengueesmärkide sõnastamine. Õpperobootikaga lõimitud tegevuse kirjalik koostamine vastavalt tegevuskava struktuurile. Õpperobootikaga lõimitud tegevuse läbiviimine lasteaias ja selle käigus osalusvaatluse rakendamine. Õppetegevuse kirjalik analüüs eDidaktikumis.
Meetodid: kasutatakse õppijakeskseid kaasavaid, uurimispõhiseid meetodeid.
Õppeprotsessi toetab e-keskkond ning kursuse käigus testitud ja analüüsitud parimaid praktikaid jagatakse eDidaktikumis.

Kursuse lõpetamisel väljastatav dokument

TLÜ tunnistus

Koolitajad

Maire Tuul, Janika Leoste, Kairi Mustjatse, Kätlin Valge, Kerli Stein, Katrin Tiivas, Livia Jakobson, Tiiu Tammemäe, Tiia Õun

Kursuse hind

575 EUR (osaleja, hinnale ei lisandu km)
Koolitust rahastab Euroopa Sotsiaalfond ja Eesti riik, osaleja maksumus 575 eurot. Koolitus on töötavale õpetajale tasuta. Koolituse katkestamisel on täiendusõppe pakkujal õigus nõuda leppetrahvi kogumaksumuse ulatuses. Koolitusele registreerides kinnitan, et osalen kursusel täismahus ja olen enda osaluse kooskõlastanud asutuse juhiga. Osalemine koolituse kontaktpäevadel on nõutav vähemalt 75% ulatuses.

Korraldaja

Haridusteaduste instituut, Marika Kutškova, 6199 774, marika.kutskova@tlu.ee

Minimaalne osalejate arv

25

AJAKAVA

aeg teema koolitaja + asutus ruum
27.01.2020 10:00-17:15 10:00-10:45 Haridusteaduste instituudi direktori tervitus. Kursuse tutvustus, õpikogukondade loomine. 10:45-11:30 Haridustehnoloogia moodul 1. Õpperoboti hingeelust puust ja punaselt. 11.45-12:30 Didaktikamoodul 1. Lapsekeskne kasvatus lasteias. Müüdid ja tegelikkus. 12.30-13:15 Meetodi demotund 1. Praktikult praktikule. 13:15-14:00 Lõuna 14:00 - 14:45 Psühholoogiamoodul 1. Õpetaja roll hariduslike erivajadustega laste arengu toetamisel. Varajane märkamine ja kaasamine lasteaias. 14:45 - 15:30 Meetodi demotund 2. Praktikult praktikule. 15:30-15.45 Kohvipaus. 15:45 - 17:15 Haridustehnoloogia moodul 2. H5P interaktiivne digitaalne õppematerjal - mis imeloom see veel on? Näidisülesanne: mõõdame robotjoonlauaga. Tiia Õun, Janika Leoste, Maire Tuul, Tiiu Tammemäe A-440
28.01.2020 10:00-17:15 10:00-10:45 Didaktikamoodul 2. Lasteaiaõpetaja kutsestandardi uuendused ja lasteaiaõpetaja digipädevused. 10:45-11:30 Haridustehnoloogia moodul 3. Puldiga juhitavad robotid. Dash, Sphero jt. 11:30-11:45 Kohvipaus. 11:45-12:30 Haridustehnoloogia moodul 3. Puldiga juhitavad robotid. Dash, Sphero jt jätkub. 12:30 - 13:15 Uuriva õpetaja moodul 1. Robootikaga lõimitud päevategevuse vormistamine ja päevategevuse analüüs. 13:15-14:00 Lõuna. 14:00-15:30 Koosloome moodul 1. Õpikogukond loob koostöiselt õppematerjale. 15:30-15.45 Kohvipaus. 15:45-16:30 Refleksioonimoodul 1. Loodud õppematerjalide esitlus ja tagasisidestamine. 16:30-17:15 Haridustehnoloogia moodul 4. Minu esimene H5P ülesanne. Õpime 3 malli. Näidisülesanne: õpetame roboti parkima. Tiia Õun, Janika Leoste, Maire Tuul A-440
06.02.2020 10:00-17:15 Haridustehnoloogia moodul 5. Eelprogrammeeritud robotid: Ozobot, Edison jt. Nuppudega programmeeritavad robotid: BeeBot, Matatalab jt. Meetodi demotund 3. Üks õpikogukondadest viib läbi demotunni. Koosloome moodul 2. Õpikogukond loob koostöiselt õppematerjale. Refleksiooni moodul 2. Loodud õppematerjalide esitlus ja tagasisidestamine. Haridustehnoloogia moodul 6. Õpime 3 uut H5P malli. Näidisülesanne Janika Leoste, Maire Tuul A-440
07.02.2020 10:00-17:15 Uuriva õpetaja moodul 2. Läbiviidud päevategevuste analüüs. Haridustehnoloogia moodul 7. Nuppudega programmeeritavad robotid: BeeBot, Matatalab jt jätkub. Koosloome moodul 3. Õpikogukond loob koostöiselt õppematerjale. Meetodi demotund 4. Üks õpikogukondadest viib läbi demotunni. Haridustehnoloogia moodul 9. Programmeeritavad robotid: Dash, Ozobot, Edison jt. Refleksiooni moodul 3. Loodud õppematerjalide esitlus ja tagasisidestamine. Haridustehnoloogia moodul 8. Õpime 3 uut H5P malli. Näidisülesanne. Janika Leoste, Maire Tuul A-440
05.03.2020 10:00-17:15 Erivajaduste liigid, levinumad hariduslikud erivajadused, laste toetamine lähtuvalt nende erivajadusest. Erivajadustega laste toetamise põhimõtted ja meetodid kaasava hariduse tingimustes. Programmeeritavad robotid: Dash, Ozobot, Edison jt. Üks õpikogukondadest viib läbi demotunni. Loodud õppematerjalide esitlus ja tagasisidestamine. Õpime 3 uut H5P malli. Näidisülesanne. Tiiu Tammemäe, Janika leoste, Maire Tuul A-440
06.03.2020 10:00-17:15 Programmeeritav konstruktor-robot: LEGO WeDo 2.0, LEGO EV3 jt. Üks õpikogukondadest viib läbi demotunni. Õpikogukond loob koostöiselt õppematerjale. . Loodud õppematerjalide esitlus ja tagasisidestamine. Läbiviidud päevategevuste analüüs. Õpime 3 uut H5P malli. Näidisülesanne. Kairi Mustjatse, Janika Leoste, Maire Tuul A-440
06.04.2020 10:00-17:15 "Psühholoogia moodul 4. Düsleksia, düsgraafia ja düskalkuulia mõju õppimisele, sekkumise ja ületamise võimalused. Praktilised harjutused ja tegevused. Haridustehnoloogia moodul 12. STEAM vahendid. LEGO loovuskomplektid. Koosloome moodul 6. Õpikogukond loob koostöiselt õppematerjale. Refleksiooni moodul 6. Loodud õppematerjalide esitlus ja tagasisidestamine. Meetodi demotund 7. Haridustehnoloogia moodul 13. Tutvumine kursuse käigus osalejate poolt loodud H5P materjalidega, arutelu erinevate mallide kasutusvõimaluste üle. Haridustehnoloogia moodul 14. Iseseisev tutvumine e-koolikotis ühe nädala tegevuskavade kogumikuga. Tiiu Tammemäe, Janika Leoste, Maire Tuul, Johanna Abner Zoom keskkond: https://zoom.us/j/355686603
07.04.2020 10:00-17:15 Haridustehnoloogia moodul 15. STEAM vahendid. TTS helisalvestav pesulõks ja mikroskoop.Koosloome moodul 7. Õpikogukond loob koostöiselt õppematerjale. Haridustehnoloogia moodul 14 jätkub. Fookusrühma intervjuuna nädala tegevuskavade kogumiku tagasidestamine töörühmades. Refleksiooni moodul 7. Loodud õppematerjalide esitlus ja tagasisidestamine. Uuriva õpetaja moodul 4. Läbiviidud päevategevuste analüüs. Refleksiooni moodul 8. Lõputööde vormistamine ja esitlemine. Janika Leoste, Maire Tuul Zoom keskkond: https://zoom.us/j/355686603
07.05.2020 10:00-17:15 Lõputööde kaitsmine Janika Leoste, Maire Tuul Zoom keskkond: https://zoom.us/j/3393227030
08.06.2020 10:00-15:30 Lõputööde kaitsmine Janika Leoste, Maire Tuul https://zoom.us/j/3393227030
09.06.2020 10:00-15:30 Koolituskursuse lõpetamine. Janika Leoste, Maire Tuul Mare III korruse aatriumis ja EDUSPACE-s (M340)