HRC0676/1 - Kaasava hariduse tähenduslik rakendamine mitmekultuurilises koolieelseses lasteasutuses

Osalejate arv on täis!
Registreerimine on lõppenud!

Toimumise aeg

25.03.2024 - 16.08.2024

Registreerimise tähtaeg

24.03.2024

Toimumise koht

Tallinn, Narva mnt 25, Tallinna Ülikool

Maht

138 akadeemilist tundi (kontaktõpe 83 tundi, iseseisevõpe 55 tundi)

Sihtgrupp

lasteaiaõpetaja abid

Eesmärk

Kujundada valmisolek ja omandada vajalikud teadmised kaasava hariduse tähenduslikuks rakendamiseks koolieelses lasteasutuses, kolleegide toetamiseks laste individuaalsete vajaduste arvestamisel lasteaias; oma töö pidevaks uurimiseks ja arendamiseks.

Sisu

Kaasav alusharidus. Kaasava hariduse mõiste ja tähendus. Mitmekesisus ja sotsiaalne õiglus. Hariduslik erivajadus ja seadusandlik raamistik. Autismispektrihäirega lapse märkamine ja keskkonna kohandamine. Individuaalse arengukava koostamine. Nägemis- ja kuulmishäiretega laste õppe- ja kasvatustegevuse eripärad.
Areng ja õppimine koolieelses eas. Mis on areng ja kuidas on sellega seotud lapse aju areng ja kasvukeskkond. Täidesaatvate funktsioonide arengu ja nende roll nii kognitiivses kui ka sotsiaalemotsionaalses arengus. Kognitiivsed valdkonnad: mälu, kõne, mõtlemine. Kuidas õpetaja saab keskkonna loomise, tegevuste planeerimise ning suhtlemise vahendusel lapse arengut toetada.
Sotsiaal-emotsionaalne areng koolieelses eas. Lapse sotsiaal- emotsionaalne areng ja selle toetamise võimalused koolieelses eas. Sotsiaalsete oskuste arengu toetamise olulisus ja võimalused lasteaias. Käitumise tugikava koostamine. Emotsioonide reguleerimise kujunemine, oskuste toetamise vajadus ja võimalused lasteaias. Emotsionaalselt ja sotsiaalselt turvalise rühma keskkonna kujundamine. Õpetajate enesetõhusa hoiaku kujunemine tuge vajavate laste toetamisel rühmakeskkonnas.
Perekond kui lapse arengu keskkond. Pere kui lapse arengukeskkond. Erinevad peretüübid. Pere elutsükli faasid, suhted perekonnas: hierarhia, allsüsteemide funktsioneerimine, piirid allsüsteemide vahel. Ülevaade kiindumussuhte kujunemisest ja selle olulisusest. Suhtekolmnurgad perekonnas ja väljaspool, kolmnurgad õpetajatöös ja nendega toimetulek. Vanemate lahutus ja lapse vajadused seoses lahutusega. Tõhusa suhtlemise alused, nõustamismisoskused, keerulised kõnelused. Genogramm
Erivajaduste väljaselgitamine. Arengu häirumise võimalused ja põhjused. Erivajaduste liigituse alused. Koolieeliku arengu hindamine, eesmärgid, põhimõtted ja meetodid. Arengu hindamise käik, võtted ja vahendid. Praktiline uurimine. Lugemisoskuse kujunemine, lugemisvalmiduse hindamine.
Erivajadustega laste kõne arendamine. Kõnearendus ja koolieelse lasteasutuse õppekava. Kõne arendamise eesmärgid ja ülesanded koolieelses eas. Tingimuste loomine kõne arenguks. Koolieeliku kõne ja selle iseloomustus. Lauseloome- ja mõistmisoskuse areng, grammatika, sõnavara ja hääldamise areng. Kogeleva lapse toetamine. Valikuline mutism.
Lastekirjandus. Lastekirjanduse mõiste. Lastekirjanduse roll lapseeas. Raamatute ettelugemine. Pildiraamat ja pilt lasteraamatus. Lastekirjanduse mõju lapse kõne arengule. Hea laste- ja noorteraamat. Raamatu valiku kriteeriumid. Lugemishuvi toetamine.

Õpiväljundid

teab kaasava hariduskorralduse põhimõtteid ja rakendusvõimalusi; tunneb arengu ja õppimise põhimõtteid, märkab õppija vajadusi ja vastavalt sellele kohandab õpikeskkonda, tagades õpitoe ja eduelamuse; kujundab emotsionaalselt ja sotsiaalselt turvalise klassikliima; tunneb peamiste koostöövõrgustike toimimise võimalusi ja rakendab neid; toetab kolleege ja nõustab lapsevanemaid kaasava hariduse rakendamisel; planeerib, analüüsib, hindab oma tööd ja kavandab sellest lähtuvalt enesearengut; valib sobivad uurimismeetodid õppekeskkonna ja rakendatavate tugimeetmete tõhususe analüüsimiseks ja arendamiseks.

Eeldused

kuulumine sihtrühma

koolitaja kompetentsus

magistrikraad, koolitajana töötamise kogemus vähemalt 5 aastat

Lõpetamistingimused

IAK koostamine. Käitumise tugikava koostamine. Lapse praktiline uurimine arendamist vajavate valdkondade väljaselgitamiseks. Kõne arendamise ülesannete koostamine ja rakendamine. Genogrammi koostamine. Ühe lasteraamatu lugemine, seda tutvustav lühiettekanne. Kõik iseseisvad tööd tagasisidestatakse.
Kaasav alusharidus, õp Tiiu Tammemäe, kontaktõpet 14 h. Areng ja õppimine koolieelses eas, õp Õnne Uus, kontaktõpet 10 h. Praktium. Perekond kui lapse arengu keskkond, õp Lii Lilleoja, kontaktõpet 10 h. Erivajaduste väljaselgitamine, õp Kadi Lukaneok, kontaktõpet 11 h. Erivajadustega laste kõne arendamine, õp Tiiu Tammemäe, kontaktõpet 14 h. Lastekirjandus, õp Helin Puksand, kontaktõpet 8 h.

Kursuse lõpetamisel väljastatav dokument

TLÜ tunnistus

Koolitajad

Lii Lilleoja, Tiiu Tammemäe, Õnne Uus, Kadi Lukaneok, Helin Puksand

Kursuse hind

tasuta

Korraldaja

Haridusteaduste instituut, Elina Orasson, 5090270, elina.orasson@tlu.ee

Minimaalne osalejate arv

30

AJAKAVA

aeg teema koolitaja + asutus ruum
25.03.2024 10:00-16:15 Õnne Uus A-046
26.03.2024 09:15-15:45 Lii Lilleoja T-223
15.04.2024 09:15-16:00 Kadi Lukanenok, Tiiu Tammemäe A-046
16.04.2024 09:15-16:00 Tiiu Tammemäe, Õnne Uus S-333
13.05.2024 09:15-16:00 Kadi Lukanenok, Tiiu Tammemäe T-415
14.05.2024 09:15-16:00 Kadi Lukanenok, Tiiu Tammemäe S-420
03.06.2024 09:15-16:00 Tiiu Tammemäe, Lii Lilleoja T-412
04.06.2024 09:15-16:00 Tiiu Tammemäe, Lii Lilleoja T-412
18.06.2024 09:15-16:00 Tiiu Tammemäe, Lii Lilleoja M-342
19.06.2024 09:15-16:00 Tiiu Tammemäe, Helin Puksand M-342
15.08.2024 09:15-16:00 Lii Lilleoja T-412
16.08.2024 09:15-16:00 Helin Puksand T-412