HRC0218/1 - Vaimne tervis ja turvalisus koolikeskkonnas

NB! Palume kursusele registreeruda HITSA koolitusveebi kaudu:
Registreerimine on lõppenud!

Toimumise aeg

20.09.2019 - 18.01.2020

Registreerimise tähtaeg

26.06.2019

Toimumise koht

Tallinn, Narva mnt 25, aud T-410

Maht

104 akadeemilist tundi (kontaktõpe 70 tundi, iseseisevõpe 34 tundi)

Sihtgrupp

töötavad õpetajad

Eesmärk

kujundada teadmised õpilaste vaimse tervise probleemide märkamiseks koolis, oskused nendega toimetulekuks ning esmaseks sekkumiseks koolikeskkonnas, et toetada õpilaste terviklikku arengut just tema vajadustest lähtuvalt; õppida oma tervist hoidma ja läbipõlemist ennetama.

Sisu

Õpilaste vaimne tervis, vaimse tervise probleemid, probleemide varajane märkamine. Vaimse tervise toetamise võimalused koolis. Tervise hoidmine – kuidas seda läbiva teemana ja milliste ainete kaudu õpilastega käsitleda. Turvaline õpikeskkond – käitumisprobleemide ennetamine, olukorrale sobivad suhtlusviisid, distsipliiniprobleemide lahendamine. Toimetulek agressiivse käitumisega (Verge metoodika). Lapsevanematega koostöö. Õpetaja füüsiline, vaimne ja emotsionaalne tervis, läbipõlemise ennetamine.

Õpiväljundid

märkab õpilaste vaimse tervise probleeme ja rakendab esmast sekkumist; vajadusel suunab edasi valdkonna spetsialisti poole;
loob turvalise õpikeskkonna – ennetab ja lahendab käitumisprobleeme, valib olukorrale sobivaid suhtlemisviise;
teab, kuidas hinnata ja hoida enda tervislikku (eelkõige vaimse tervise) seisundit, oskab ennetada läbipõlemist;
koostab õppematerjale ning käsitleb õpilastega tervise (sealhulgas vaimse tervise) hoidmisega seotud teemasid;
on teadlik valdkonna võrgustikutöö võimalustest toetada õpilast vaimse tervise probleemide korral.

Eeldused

töötamine õpetajana

õpikeskkond

Tagatud on kaasaegsed, õppeprotsessi toetavad ruumid: olemas on vajalik tehnika, võimalus ruumi vastavalt vajadusele kujundada, rühmatööde tegemiseks piisavalt eraldumise võimalused jne. E-keskkonna tugi.

koolitaja kompetentsus

Magistrikraad, täiskasvanute koolitamise kogemus vähemalt 5 aastat, valdkonnas tegutsemise kogemus vähemalt 5 aastat. Kursuse läbiviijate valikul lähtutakse põhimõttest, et kaasatud oleks Tallinna Ülikooli kompetents ja praktikud / eksperdid valdkonna organisatsioonidest.

Lõpetamistingimused

Koolituse moodulid: I Õpilaste vaimne tervis, selle mõjutegurid ning toetamise võimalused. II Vaimse tervise hügieen ning seos üld-tervisega, valdkonna käsitlemise võimalused õppekavas. III Õpetaja füüsiline, vaimne ja emotsionaalne tervis; läbipõlemise ennetamine. IV Turvaline õpikeskkond – käitumisprobleemide ennetamine, olukorrale sobivad suhtlusviisid, distsipliiniprobleemide lahendamine. VERGE. V Laste vaimse tervise keskuse ja Tallinna perekeskuse külastamine. Lõputööde esitlemine, koolituse kokkuvõtmine.

Õpe toimub 5 kuu vältel üks kord kuus 2 õppepäeva (1 õppepäeva kestus 7 tundi). Kokku toimub 10 õppepäeva. Iga moodul sisaldab iseseisvaid töid, mis laaditakse üles e-keskkonda ja õppijad tagasisidestavad üksteise töid. Kokkuvõttev tagasisideandmine toimub auditooriumis. Lõputöö: paaristööna ühe õppetunni materjali koostamine tervise teemade käsitlemiseks õpilastega. Selgitus teisel kohtumisel, konsultatsioonid õppesessioonide vältel.


Koolitus toimub loengute ja seminaride vormis. Viimases moodulis külastatakse Laste vaimse tervise keskust ja Tallinna perekeskust, et tutvuda õpilaste vaimse tervise uuringute ja ravivõimalustega ning lastele suunatud loovteraapia võimalustega ning koostöö võrgustikega (sh nähtu kokkuvõte, reflektsioon). Moodulite vahepeal teevad kursusel osalejad käsitlusel olnud/ käsitlusele tulevatest teemadest lähtuvalt iseseisvat tööd (vajalike materjalide iseseisev läbitöötamine ja reflektsioon kaasõppija(te)ga; ja juhtumianalüüsid (sh arutelu rühmas, teiste juhtumite tagasisidestamine eDidaktikumis). Lõputöö: paaristööna ühe õppetunni materjali koostamine tervise teemade käsitlemiseks õpilastega. Kodutöö nõudeid selgitatakse teisel kohtumisel, konsultatsioonid toimuvad õppesessioonide vältel.

Grupi hoidmiseks ja teadmiste kinnistamiseks moodustatakse tsüklite vahepealsel ajal iseseisvateks töödeks õppijate paare, hoitakse õppijatega kontakti e-keskkonnas jms. Kursuse jaoks luuakse osalejatele eraldi e-õppe tugi veebikeskkonnas, kuhu lisatakse kohustuslikud ja soovituslikud materjalid, iseseisvate ülesannete juhendid jm. Boonusena saab välja tuua, et veebikeskkonna võimaluste avastamine ning selle kasutamine julgustab ning innustab õpetajad info- ja kommunikatsioonitehnoloogiat kasutama ka õppetöös.

Vajalikud õppematerjalid koostatakse spetsiaalselt koolitusele, toetamaks koolituse raames käsitletavaid teemasid. Iga koolitusel osaleja saab kaasa õppematerjali (jaotmaterjal, töölehed).

Kursuse lõpetamisel väljastatav dokument

TLÜ tunnistus

Koolitajad

MA Lii Lilleoja, MSc Õnne Uus, PhD Mari-Liis Kaldoja, MA Lemme Randma, MSc Airiin Demir

Kursuse hind

920 EUR (osaleja, hinnale ei lisandu km)
Koolituse väärtus on 920 eurot. Koolitust rahastavad Euroopa Sotsiaalfond ja Eesti riik, koolitus on töötavale õpetajale tasuta. Koolituse katkestamisel on täiendusõppe pakkujal õigus nõuda leppetrahvi kogumaksumuse ulatuses. Registreerumine toimub vaid HITSA koolitusveebi kaudu.

Korraldaja

Haridusteaduste instituut, Riina Stahl, 6199 774, riina.stahl@tlu.ee

Minimaalne osalejate arv

24

AJAKAVA

aeg teema koolitaja + asutus ruum
20.09.2019 10:00-16:15 Õpilaste vaimne tervis, selle mõjutegurid. Mari-Liis Kaldoja
21.09.2019 09:00-15:15 Vaimse tervise hügieen ning seos üld-tervisega Õnne Uus
11.10.2019 10:00-16:15 Õpilaste vaimne tervis ja selle toetamise võimalused Mari-Liis Kaldoja
12.10.2019 09:00-15:15 Vaimse tervise valdkonna käsitlemine õppekavades Lemme Randma
08.11.2019 10:00-16:15 Õpetaja füüsiline, vaimne ja emotsionaalne tervis; läbipõlemise ennetamine Õnne Uus
09.11.2019 09:00-15:15 Vaimse tervise valdkonna käsitlemine õppekavades Lemme Randma
13.12.2019 10:00-16:15 Turvaline õpikeskkond – käitumisprobleemide ennetamine, olukorrale sobivad suhtlusviisid, distsipliiniprobleemide lahendamine Lii Lilleoja
14.12.2019 09:00-15:15 Agressiivse käitumise ennetamine koolis, viha ja agressiooni mõistmine ning suhtlemine verbaalselt väljakutsuvas olukorras. Esmased sammud füüsilise agressiooni korral. Airiin Demir
10.01.2020 10:00-16:15 2 õppekäiku Lii Lilleoja, Õnne Uus
11.01.2020 09:00-15:15 Lõputööde esitlemine, koolituse kokkuvõtmine Lii Lilleoja, Õnne Uus