IKC0068/7 - Kutseõpetaja kohanemisaasta - esmane kutsepedagoogiline ettevalmistus
Toimumise aeg
14.10.2022 - 12.05.2023
Registreerimise tähtaeg
16.10.2022
Toimumise koht
Tallinna Ülikool, Narva mnt 25 Tallinn
Maht
104 akadeemilist tundi (kontaktõpe 64 tundi, iseseisevõpe 40 tundi)
Sihtgrupp
Pedagoogilise ettevalmistuseta kutseõpetajad
Eesmärk
omandada esmased teadmised ja oskused ning kujundada hoiakud tööks kutseõpetajana;
toetada valmisolekut enda professionaalseks arendamiseks ning elukestvas õppes osalemiseks.
Sisu
I Õppimine. Õppimise käsitusi. Õpioskuste kujunemine. Õpimotivatsioon. Õppimist soodustava keskkonna loomine. Õppija individuaalsus ja sellega arvestamise võimalusi
II Õppeprotsessi kavandamine õppekavast tunnikavani. Kutseõppe korraldus. Õppekeskkond ja õpivara kutseõppes. Õppetegevuse dokumenteerimine, kutseõpetaja dokumentatsioon. Väljundipõhise õppe alused. Kooliõppekava koostamise põhimõtted. Mooduli rakenduskavade koostamine ja arendus. Üldõpingute ja võtmepädevuste lõimimine erialaõppes
III Õpetamine. Kutseõpetaja rollid õppe-kasvatusprotsessis. Esmakursuslaste kohanemise toetamine. Õppimist mõjutavad psühholoogilised tegurid.
Mõjutusvahendid. Juhendamine ja mentorlus. Teooriatunni ettevalmistamine ja läbiviimine. Praktilise tunni ettevalmistamine ja läbiviimine. Teooria- ja praktikaõppe lõimimine. Õppe- ja hindamismeetodite rakendamine. Iseseisva töö planeerimine ja juhendamine. Õpiväljundite saavutatuse hindamine, sh kujundav ja kokkuvõttev hindamine. Õppematerjalide koostamine. Infotehnoloogia vahendite kasutamine õppeprotsessis. Praktilise õppe ja praktika ettevalmistamine, läbiviimine, juhendamine ja hindamine.
IV Kutseõpetaja professionaalne areng. Kutseõpetaja töö tulemuslikkuse hindamine. Õpetaja enesehindamine. Õpetaja kutse-eetika. Inimväärtused kasvatuse alusena. Võrgustikud ja koostöö kutseõppes.
I arenguseminar: Kutseõpetaja kohanemisaasta põhimõtted, protsess, tegevuskava ning tööd alustava kutseõpetaja rollid ja vastutus kohanemisaastal. Mentorluse olemus ja mentorprotsess kutsekoolis, mentori rollid ja vastutus kohanemisaastal. Kutseharidus ja -koolitus Eestis, muutused kutseõppes. Kutseõpetaja karjäärimudelid ja õppimisvõimalused. Kutseõpetaja eneseanalüüs lähtuvalt kvalifikatsiooninõuetest.
II arenguseminar: Reflektsioon oma tööle kutseõpetajana või mentorina. Arengutrendid kutseõppes Tunnivaatlus ja –analüüs.
III arenguseminar: Kohanemisaastale, sh koolitusprogrammi refleksioon ja tagasiside. Refleksioon tunnivaatlustele. Arengumappide esitlemine.
Õpiväljundid
mõistab kutseõppe korraldust ja kutseõpetaja rolle ja vastutust õppe-kasvatusprotsessis; planeerib, viib läbi õppetunde ja hindab õppijate õpiväljundite saavutamist õppekavast lähtuvalt; analüüsib enda tegevust õpetajana kvalifikatsiooninõuetest lähtuvalt; mõistab enda professionaalse arengu olulisust, omab valmisolekut õpinguid jätkata, ennast pidevalt iseseisvalt eri- ja tööalaselt täiendada
Eeldused
Keskharidus (sh kutsekeskharidus v kutseharidus keskhariduse baasil),
töötamine kutseõpetajana
õpikeskkond
Tagatud on kaasaegsed, õppeprotsessi toetavad ruumid: olemas on vajalik tehnika, võimalus ruumi vastavalt vajadusele kujundada, rühmatööde tegemiseks piisavalt eraldumise võimalused jne.
koolitaja kompetentsus
Kursuse läbiviijate valikul lähtutakse põhimõttest, et kaasatud oleks Tallinna Ülikooli kompetents, praktikud haridusmaastikult ja koolitajad, koostööpartnerid, eksperdid teistest organisatsioonidest.
Lõpetamistingimused
Osalemine auditoorses töös ja seminaridel
Iseseisva tööna antud õppeülesannete täitmine õppepäevade vahelisel perioodil
Arengumapi koostamine ja esitlemine
Kursuse lõpetamisel väljastatav dokument
TLÜ tunnistus
Koolitajad
Sirje Rekkor, Meidi Sirk, Tiina Plukk, Lya Männiste, Anne Kersna
Kursuse hind
tasuta
Korraldaja
Haridusteaduste instituut, Julia Reinman, 56982777, julia.reinman@tlu.ee
Minimaalne osalejate arv
16
AJAKAVA
aeg | teema | koolitaja + asutus | ruum | |
---|---|---|---|---|
14.10.2022 | - | Sissejuhatus kursusesse. Kutseõpetaja kohanemisaasta põhimõtted. Kohanemisaasta tegevuskava. Kohanemisaasta protsess alustava kutseõpetaja vaates. Kutseõpetaja rollid ja eluteed. Mentori rollid ja vastutus, mentori ja mentee koostöö. Alustava kutseõpetaja ja mentori eneseanalüüs. | Tallinna Ülikool, T-412 | |
04.11.2022 | - | Õppimise olemus. Õpikäsitused. Õpioskuste kujunemine. Õppijad kutseõppes ja nende iseärasused. Õppija individuaalsus ja selle arvestamise võimalusi. Vôimalikud soovitused ôppijate õppimise toetamisel. | Zoom | |
02.12.2022 | - | Kutseõppe/Õppetöö korraldus ja õppetöö dokumenteerimine. Kooli õppekava üldised põhimõtted. Väljundipõhise õppe alused. Mooduli rakenduskavade koostamine ja arendus. Õppimist soodustava keskkonna loomine. Õpikeskkond Tallinna Teeninduskoolis. | Tallinna Teeninduskool | |
13.01.2023 | - | Refleksioon oma tööle kutseõpetajana. Positiivsed kogemused ja probleemid Arenguvestluse tulemused. Kutseõpetaja tagasiside mentori tegevuse kohta. Tunnivaatluse ülesanded. Tunnivaatluse läbiviimine. Arengu planeerimine järgmiseks kohanemisaasta etapiks. | Tallinna Ülikool, T-412 / Zoom | |
17.02.2023 | - | Teooria ja praktikaõppe seostamine. Teooriatunni ettevalmistamine ja läbiviimine. Iseseisva töö planeerimine ja juhendmine, õppe- ja hindamisülesannete koostamine. Õpiväljundite saavutatuse hindamine. | Tallinna Ehituskool | |
03.03.2023 | - | Tunni vaatluse tagasiside ja selle analüüs. Praktikate korraldamine Kehtna MTK turismi, majutamise ja toitlustamise õppekavarühma näitel. Hea praktikant ja juhendaja. SWOT analüüs, mina praktikajuhendajana. Praktika dokumentatsiooniga tutvumine. Rühmatööd praktika dokumentatsiooniga. Tagasiside õpitust. | Kehtna Kutsehariduskeskus | |
21.04.2023 | - | Õpetaja kutse-eetika. Inimväärtused kasvatuse alusena. Võrgustikud ja koostöö. Kutseõpetaja töö tulemuslikkuse hindamine. Õpetaja enesehindamine. Kutseõpetaja karjäärimudelid ja õppimisvõimalused. | Tallinna Tööstushariduskeskus | |
12.05.2023 | - | Tunnivaatluste kogemuse jagamine. Tagasivaade ja peegeldus kohanemisaastale. Arengumapid ja tagasiside koolitusele. Kohanemisaasta koolitusprogrammi lõpetamine. | Tallinna Ülikool, T-412 |