HTC0143/2 - Keeleteadlik aineõpetus

Osalejate arv on täis!
Registreerimine on lõppenud!

Toimumise aeg

02.02.2024 - 24.05.2024

Registreerimise tähtaeg

31.01.2024

Toimumise koht

Tallinn, Narva mnt 29, Tallinna Ülikool

Maht

312 akadeemilist tundi (kontaktõpe 66 tundi, iseseisevõpe 246 tundi)

Sihtgrupp

Eesti kooli aineõpetajad, kellel on muukeelseid õpilasi ning vene kooli eestikeelsete ainete õpetajad (tulevikus ühtse Eesti kooli õpetajad)

Eesmärk

omandada keeleteadliku aineõpetuse mikrokraad, aineõpetajana teadvustada oma rolli keelelise erivajadusega laste eestikeelse ainealase keele- ja kirjaoskuse arendamisel.

Sisu

Keeletundlik õpetamine üldhariduskoolis
Milline on nüüdisaegne arusaam õppimisest ja keeleoskusest? Kuidas õpib kaks- või mitmekeelne õppija? Kuidas eristada aine- ja keele õppeeesmärke? Kuidas mõtlemisprotsessid on seotud keeleoskusega? Kuidas hinnata mõtlemisprotsesside keerukust? Kuidas hinnata sisendtekstide keerukust? Kuidas õppijat aktiveerida? Kuidas kaasata õppijat kognitiivselt tundi? Kuidas rakendada Euroopa Nõukogu Keeleõppe Raamdokumendi ainetunnis? Kuidas kaks-mitme või muukeelset õppijat toetada tunnis?
Kakskeelse hariduse teoreetiline raamistik (García, Baetens Beardsmore). Nüüdisaegne LAK-õppe teooria (Meyer&Coyle)). Keeletundliku aineõpetamise metoodilised võtted (Rossner&Bolitho, Mehisto, Dale, Meyer). Õpistrateegiad (Oxford); sisendteksti keerukuse hindamine; Euroopa Nõukogu Keeleõppe Raamdokumendi keeletasemed; tõenduspõhise arendusuuringu planeerimine ja läbiviimine.
Ainekirjaoskuse arendamine
Ülevaade keeleteadliku õpetamise metoodikast teksti vastuvõtul ja tekstiloomel; õpilase kirjakeeleoskuse areng, kognitiivne areng, tekstitoimingud kooli jooksul; keeletasemed ja kooli tekstitoimingud; kirjaoskuse teooria ja LAK-õppe seosed; õpitekstid, õpiteksti raskuse hindamine, juhiste koostamine; ainekeele ja ainesõnavara õpetamine; ainediskursused, kooliainetekstid, ainealased tekstitoimingud. Žanriõpetus. Õpilase teksti hindamine, hindamismudelid. Tekstipõhine koostöö

Õpiväljundid

on ette valmistatud mitmekeelsete õppijate tõhusaks juhendamiseks, võimaldades neil mõista kirjaoskuse ja keeleõppe teooriaid ning rakendada neid praktiliselt õpetamises.

Eeldused

kuulumine sihtrühma ja eesti keele oskus peab olema vähemalt C1 tasemel.

koolitaja kompetentsus

Doktori- või magistrikraad; valdkondlik töökogemus; täiskasvanute koolitamise kogemus.

Lõpetamistingimused

Õppimine toimub nii lähiõppe kui ka e-õppe vormis, aga suurem osakaal on lähiõppel. Aine läbiviija kirjeldab õppemeetodeid, sh iseseisvaid töid esimestes loengutes.

Kursuse lõpetamisel väljastatav dokument

TLÜ tunnistus

Koolitajad

didaktika dotsent Aleksandra Ljalikova; emakeeleõpetuse ja rakenduslingvistika lektor Merilin Aruvee

Kursuse hind

tasuta

Korraldaja

Humanitaarteaduste instituut, Merje Olm, merje.olm@tlu.ee

Minimaalne osalejate arv

15

MOODULID

Ainekirjaoskuse arendamine

Keeletundlik õpetamine üldhariduskoolis