YKC0083/1 - Ühiskonna vananemine ja kodanikuühiskond ("Seenioritöö" koolituse moodul)

Registreerimine on lõppenud!

Toimumise aeg

09.09.2022 - 19.05.2023

Registreerimise tähtaeg

06.09.2022

Toimumise koht

Tallinna Ülikool, Narva mnt 25, Uus-Sadama 5

Maht

52 akadeemilist tundi (kontaktõpe 48 tundi, iseseisevõpe 4 tundi)

Sihtgrupp

Vanemas keskeas ja vanemas eas inimestega tegelevate üleriigiliste ja kohalike organisatsioonide ja asutuste esindajad, kohalike omavalitsuste ja nende allasutuste töötajad, kultuuri- ja haridusasutuste töötajad ning era- ja kolmanda sektori inimesed, kes töötavad rahvastiku vanemat osa puudutavate küsimustega ning peaksid seisma vanemaealiste õiguste eest ja vanuselise diskrimineerimise vastu nii tööturul, sotsiaalvaldkonnas kui kõikides teistes eluvaldkondades.

Eesmärk

Mõista, mis on kodanikuühiskond ja selle funktsioonid, kujundada oma tegevusratsionaalsusi kodanikuühiskonna osana, sealhulgas suhetes teiste sektoritega.
Arendada teadmisi rahvastikuprotsessidest rahvastiku vananemise kontekstis ja oskust neid protsesse jälgida; arendada kriitilise motlemise oskust seostada vanemisega seotud poliitikaid, ühiskonnas valitsevaid suhtumisi ja vanemaealiste elukvaliteeti, arutleda sekkumiste üle.
Saada andme- ja teadmistepõhist tuge vanemaealiste huvikaitsega tegeleva organisatsiooni liikmena kommunikatsioonialasele võimekusele.
Arendada vanemaealiste huvikaitsega tegelevate organisatsioonide teadmisi sotsiaalsetest, füsioloogilistest ja kognitiivsetest muutustest vananemisel, enamlevinud toitumise ja liikumisega seotud terviseprobleemidest vanemaealistel ning koostööst tervishoiu jt spetsialistidega, samuti vanemaealiste lähivõrgustikuga aktiivse vananemise toetamisel.

Sisu

Õppekava koosneb neljast teemaplokist:
I Ühiskonna vananemine. Demograafilised protsessid. Sotsiaalteaduslikud vananemiskäsitlused. Vanemaealiste profiil Eestis. Rahvastiku vananemise mõjud sotsiaalpoliitikale. KOV Arengukava analüüs.
II Kodanikuühiskond ja ühiskondlikud innovatsioonid. Mis on minu roll kodanikeühiskonnas? Milline on meie kodanikeühiskond? Ühiskondlikud faktorid.
Õiguslik ja institutsionaalne keskkond. Tegevuskeskkonna -OT analüüs. Huvirühma väljakutsed/probleemid ja kodanikuühiskonna funktsioonid
Kodanikeühiskond ja poliitika kujundamise. Huvikaitsemeetodid, huvikaitse plaani koostamine
III Võimestav kommunikatsioon.
Võimestava kommunikatsiooni eesmärk, viisid, kuidas vanemaealistest ja vanemaealistega rääkida kui oluliste koostööpartnerite, mitte kui erivajadusega, nõrgemal positsioonil olevate ühiskonna liikmetega. Kuidas väljakujunenud diskursusi muuta ning suurendada vanemaealiste agentsust ühiskonnas? Tunnustav küsitlemine. Arutleme, kuidas muuta ühiskonnas sotsiaalseid praktikaid ehk tegevuste kogumeid. Nimelt ei saa me muuta patroniseerivalt positsioonilt üksikisiku käitumismustreid. Inimesed tegutsevad suhtlusvõrgustikes ning ühiskonnas väljakujunenud suhteid üleval hoidvas meediaväljas. Sotsiaalsete praktikate muutmine ja kommunikatsioonialaste lahenduste loomine.
IV Individuaalne vananemine.
Füsioloogilised muutused normaalsel vananemisel. Eakate toitumise eripärad ja sellega kaasnevad probleemid. Tervislik toitumine vanemas eas.
Tervislik liikumine vanemas eas; Liikumise mõju organismile; Eakate kehalise aktiivsuse eripärad. Eakohase ja jõukohase liikumisviisi ning treeningstiili valimine.
Sotsiaalteenused eaka inimese ja tema pere toetamiseks; Teovõime hindamine ja eestkoste; Omastehooldus ja hooldajatoetuse taotlemine. Geriaatriline hindamine, eakate hooldus ja turvalisuse tagamine; Abivahendid eaka toimetuleku toetamiseks.

Õpiväljundid

mõistab, mis on kodanikuühiskond ja oskab mõtestada vanemaealisi kui huvirühma selle osana;
tunneb huvikaitse meetodeid, oskab planeerida huvikaitselisi tegevusi;
tunneb riigi ja kodanikuühiskonna vaheliste suhete eri stsenaariume ning suhestab nendega strateegilise partnerluse tegevusraamistiku;
teab taustkeskkonnast tulenevaid võimalusi ja riske huvirühmana organiseerumisele ning leiab praktilisi viise võimaluste ärakasutamiseks ja riskide maandamiseks;
teab rahvastiku vananemisega seotud põhilisi näitajaid ja vananemisteooriate arengu dünaamikat;
oskab lugeda ja interpreteerida statistikat ja uuringutulemusi ühiskonna vananemise protsesside kohta;
oskab kriitiliselt hinnata Eesti vananemise poliitikadokumente;
töötab välja kommunikatsioonialaseid lahendusi enda organisatsiooni arenguülesannete lahenduseks;
sõnastab siht- ja sidusgrupid, kanalid, töötab välja tegevusplaani, sõnastab visiooni vanemaealiste huvikaitse tegevuste eesmärgistamiseks.
tunneb vananemisega seotud sotsiaalseid, füsioloogilisi ja kognitiivseid muutusi; enamlevinud vanemaealiste toitumise ja liikumisega seotud terviseprobleeme ning teadvustab koostöö vajadust tervishoiu, toitumise jt spetsialistidega oma tervise hoidmisel;
oskab hinnata oma terviseolukorda, planeerida võimete- ja eakohast liikumist;
oskab põhjendada õppimise (kognitiivse stimulatsiooni) vajadust III ja IV eluetapis;
oskab teha koostööd spetsialistide ja vanemaealiste lähivõrgustikuga.

Eeldused

Osaleja on valmis kogu programmi jooksul tegema koostööd oma organisatsiooni teiste liikmetega, tema ja organisatsioon on valmis algatama tegevusi, mis on seotud vanemaealiste huvikaitsega ja läbi viima oma tööga seotud arendusprojekti.

õpikeskkond

Tagatud on tänapäevased ja õppimist toetavad õpperuumid. Ruum on loodud koostöötegevusteks. Õppeklassis on olemas teisaldatavat toolid, mis võimaldavad väikerühmade moodustamist. Õppepäevade vahelisel perioodil on osalejate jaoks kasutada veebipõhine õpikeskkond, mille kaudu on võimalik esitada ka grupitööde tulemused. Õpe toimub nii ülikooli auditooriumis kui ka oma organisatsioonis, toimuvad külastuskäigud ja vaatlused teistes organisatsioonides.

koolitaja kompetentsus

Kõikidel koolitajatel on vähemalt MA-kraad, varasem täiskasvanute koolitamise kogemus ja koolituskogemus vanemaealiste huvikaitse ja arendamise valdkondades.

Lõpetamistingimused

Meetoditena kasutatakse: rühmatööd, dokumendianalüüsi.Interaktiivsed tõhustatud lühiloengud. Juhtumite analüüs. Erinevad aktiivõppemeetodid. Iseseisva töö ülesanded sooritatakse oma organisatsiooni kontekstis.
Õpe toimub koostööd, avatud suhtlemist ning reflekteerimist toetavas auditooriumis, kus on olemas ka vajalikud esitlustehnika vahendid ning ettevalmistatud e-õpikeskkond.

Kursuse lõpetamisel väljastatav dokument

TLÜ tunnistus

Koolitajad

Tiina Tambaum, Kai Pata, Katrin Aava, Mart Soonik, Mari-Liis Jakobson, Marju Medar, Luule Sakkeus, Lauri Leppik, Saima Kuu jt.

Kursuse hind

780 EUR (osaleja, hind sisaldab käibemaksu)
Hind sisaldab käibemaksu. Hind kehtib kogu Seenioritöö mikrokraadiprogrammile (4 moodulit).

Korraldaja

koolitus- ja konverentsikeskus, Lilian Rückenberg, 6199516, lilianr@tlu.ee

Minimaalne osalejate arv

10