IKC0069/20 - Mentorlus – arengut toetav koostöö

Koolieelsete lasteasutuste õpetajad III rühm (27.-28.03 I moodul, 23.-24.04 II moodul, 8.-9.05 III moodul, 22.-23.05 IV moodul)

Toimumise aeg

06.02.2019 - 23.05.2019

Toimumise koht

Tallinn, Narva mnt 25

Maht

156 akadeemilist tundi (kontaktõpe 56 tundi, iseseisevõpe 100 tundi)

Sihtgrupp

mentorid

Eesmärk

mõtestada kutseaastat ja mentorlust kui töökohal õppimise võimalust, mõista enda rolli ja tegevusi mentorina, osata toetada algaja õpetaja kohanemist ja professionaalset arengut

Sisu

I Õpetajaks kujunemine ja haridusasutusega kohanemine
Mentorluse mõiste. Mentorlus kui koostöine õppimine. Mentorlus kui võimalus toetada professionaalset arengut, kohanemist ja muutumise protsesse. Mentorluse roll õppijakeskses koolis. Kutseaasta eesmärgid kutseoskuste arendamises ja õpetajaks kujunemisel. Professionaalse arengu seaduspärasused. Mentori roll ja ülesanded. Mentori rollipilt. Mentori tegevused kohanemise ja professionaalse arengu toetamisel. Õpetajast mentoriks. Täiskasvanu kui õppija, õpetaja kui õppija. Täiskasvanu õppimist mõjutavad tegurid. Muutunud õppimise tähendus. Õppimise protsess. Õpimotivatsioon. Eneseanalüüs õpetaja professionaalses arengus.
II Mentorlus kui dialoog
Mentorlus kui koostöö. Usaldussuhte ülesehitamine. Nõustamisprotsess ja nõustaja põhioskused. Eetilised küsimused nõustamisel. Arenguvestluse ettevalmistamine ja läbiviimine. Mentori sotsiaalne kompetentsus: suhtlemisoskused ja enesekohased oskused. Aktiivne kuulamine, küsimuste esitamine. Kokkuvõtete tegemine. Minakaitse vältimine. Suhtlustasandid. Suhtlemistõkked. Tunnete juhtimine.
III Mentor professionaalse arengu toetajana
Mentori tegevused professionaalse arengu toetamisel. Vaatlus. Vaatluse eesmärgid ja fookus. Vaatluseelne ja vaatlusjärgne vestlus. Professionaalset arengut ja motivatsiooni toetav tagasiside. Videotagasiside.
IV Mentor kui õpetaja ja õppija
Mentorlus kui protsess. Mentori tegevused erinevatel etappidel. Mentori metaoskused. Mentori ja õpetaja enesehoid. Enesehinnangu toetamine ja läbipõlemise vältimine. Mentori enesehindamine. Supervisioon õpetaja ja mentori töös.

Õpiväljundid

mõistab mentorluse tähendust haridusorganisatsioonis ja selle mõju individuaalsele õppimisele, teadvustab mentori rolli ja enda kui mentori tegevusi kolleegi professionaalse arengu toetamisel, mõistab ennast kui liidrit, head suhtlejat, kasutab dialoogi mentorsuhtes, analüüsib ennast õpetaja, uurija ja mentorina, toetab mentee eneseanalüüsi, viib läbi vaatluse eelset ja järgset vestlust ning annab professionaalset arengut toetavat tagasisidet.

Eeldused

vähemalt 3- aastase töö- ja arendustöö kogemusega tegevõpetajad

õpikeskkond

Tagatud on kaasaegsed, õppeprotsessi toetavad ruumid: olemas on vajalik tehnika, võimalus ruumi vastavalt vajadusele kujundada, rühmatööde tegemiseks piisavalt eraldumise võimalused jne.

koolitaja kompetentsus

Kursuse läbiviijate valikul lähtutakse põhimõttest, et kaasatud oleks Tallinna Ülikooli kompetents, praktikud haridusmaastikult ja koolitajad, koostööpartnerid, eksperdid teistest organisatsioonidest.

Lõpetamistingimused

Osalemine õppesessioonidel. Mentori töö analüüs kutseaastal. Iseseisvate tööde sooritamine

Kursuse lõpetamisel väljastatav dokument

TLÜ tunnistus

Koolitajad

Ilona Sillak, MA Maili Liinev, Tuuli Vellama jt

Kursuse hind

0 EUR (osaleja, hinnale ei lisandu km)

Korraldaja

Haridusinnovatsiooni keskus, Sirje Ideon, 6199527, sirje.ideon@tlu.ee

Minimaalne osalejate arv

15