HRC0072/2 - Lugemisoskuse arendamine: praktilisi võtteid tööks lugemisraskusega õpilastega

Toimumise aeg

02.04.2018 - 23.04.2018

Toimumise koht

Tallinn, Uus-Sadama 5

Maht

26 akadeemilist tundi (kontaktõpe 16 tundi, iseseisevõpe 10 tundi)

Sihtgrupp

eripedagoogid, logopeedid, algklasside õpetajad, õpiabi õpetajad

Eesmärk

tõsta oma teadlikkust lugemisraskuse olemusest ja ilmingutest ning tutvuda lugemissoravuse arendamiseks vajalike praktiliste võtetega.

Sisu

Lugemisraskus (düsleksia): olemus ja tunnused. Lugemisraskusega (düsleksiaga) õpilaste toetamise üldised põhimõtted ja meetodid. Lugemisraskus (düsleksia) ja kognitiivsed protsessid. Lugemissoravuse mõiste ja komponendid: lugemistehnika ja loetu mõistmine. Häirete ilmnemine lugemisraskuse korral. Võtteid lugemissoravuse arendamiseks.

Õpiväljundid

teab lugemissoravuse komponente ja nende häirumise viise; on harjutanud praktilisi võtteid tööks lugemissoravuse arendamiseks lugemisraskusega õpilastel.

Eeldused

eripedagoogiline haridus

õpikeskkond

Tagatud on tänapäevased, õppeprotsessi toetavad ruumid: olemas on vajalik tehnika, võimalus ruumi vastavalt vajadusele kujundada, rühmatööde tegemiseks piisavalt eraldumise võimalused jne.

koolitaja kompetentsus

Magistrikraad, täiskasvanute koolitamise kogemus vähemalt 5 aastat, valdkonnas tegutsemise kogemus vähemalt 3 aastat. Koolitajate valikul lähtutakse põhimõttest, et kaasatud oleks Tallinna Ülikooli kompetentsus, praktikud haridusmaastikult ja koolitajad, koostööpartnerid, eksperdid teistest organisatsioonidest.

Lõpetamistingimused

Auditoorsele tööle järgneb iseseisev töö: lugemissoravuse arendamine: 1) 1-2 õppematerjali loomine; 2) õppematerjali kasutamine 2-4 õppetunni/sessiooni jooksul; 3) analüüs; 4) kokkuvõtte tegemine. Iseseisvad tööd laetakse Moodle keskkonda loodud kursusele. Iseseisvad tööd tagasisidestatakse õppejõu poolt. Tagasiside antakse loodud harjutuste tüüpide kaupa

Koolituse läbimist toetava kirjanduse jm allikate loetelu:
1. Ahonen, T., Tuovinen, S. & Leppäsaari, T. (2003). Nopean sarjallisen nimeämisen testi. Lievestuore: E- R Paino Oy.
2. Furnes, B. & Samuelsson, S. (2009). Preschool cognitive and language skills predicting Kindergarten and Grade 1 reading and spelling: a cross-linguistic comparison Journal of Research in Reading,32, 3, 275-292. DOI: 10.1111/j.1467-9817.2009.01393.x.
3. Catts, H. W. & Kamhi, A. G. (2005). The connections between language and reading disabilities. London: Lawrence Erlbaum Associates.
4. Denckla, M. B. & Rudel, R. (1974). Rapid automatized naming of pictured objects, colors, letters and numbers by normal children. Cortex, 10, 186-202.
5. Hulme, Ch. & Snowling, M. (2009). Developmental Disorders of Language and Cognition. Wiley-Blackwell.
6. Koolimineku lävel. (2008). Koost: H.-M. Seero. Tallinn: Ilo.
7. Lasteaialapse kõne- ja hääldusraskused. (2008). Koost: H.-M. Seero. Tallinn: Ilo.
8. Lerkkanen, M.-K. (2007). Lugema õppimine ja õpetamine. Tartu Ülikooli Kirjastus, OÜ
9. Reid, G. (2007). Dyslexia: a practitioner`s handbook. Chichester: Wiley.
10. Shaywitz, S. (2003). Overcoming Dyslexia. A New and Complete Science-Based Program for Reading Problems at Any Level. New York: Alfred A Knopf.
11. Lapsevanematele erivajadustega lastest I (2008). Koost: M. Veisson. Tartu: Atlex.
12. Lapsevanematele erivajadustega lastest II (2009). Koost: M. Veisson. Tartu: Atlex.
13. Wagner, R. K. and Muse, A.(2006) Developmental dyslexia. Working memory and Neurodevelopmental Disorders. Psychology Press. Taylor & Francis Group: New York
14. Wolf, M. (2008). Proust and the Squid. Icon Books: UK.
15. Wolf, M. & Denckla, M. B. (2005). RAN/RAS. Rapid Automatized and Rapid Alternating Stimulus Test. Examiner`s Manual. Austin, Texas: Pro-Ed.

Kursuse lõpetamisel väljastatav dokument

TLÜ tunnistus

Koolitajad

Kadi Lukanenok, MA

Kursuse hind

130 EUR (osaleja, hinnale ei lisandu km)

Korraldaja

Haridusteaduste instituut, Riina Stahl, 6199 774, riina.stahl@tlu.ee

Minimaalne osalejate arv

12

AJAKAVA

aeg teema koolitaja + asutus ruum
02.04.2018 10:00-17:15 M-227
23.04.2018 10:00-17:15 M-227