HRC0333 - Kaasava hariduse tähenduslik rakendamine koolis õpetaja vaatenurgast
Sihtgrupp
Eesti Hariduse Infosüsteemi EHIS kantud üldhariduskoolides töötavad õpetajad, tugispetsialistid ja koolijuhid. Vajalik koolimeeskonna nõusolek, et koolituse käigus kogutavaid andmeid võib ülikool kasutada oma teadustöödes.
Eesmärk
kujundada valmisolek ja omandada vajalikud teadmised kaasava hariduse tähenduslikuks rakendamiseks koolis, kolleegide toetamiseks õppijate individuaalsete vajaduste arvestamisel õppeprotsessis; oma töö pidevaks uurimiseks ja arendamiseks.
Sisu
Kaasava hariduse indikaatorid. Kaasav koolikultuur. Mitmekesisus ja sotsiaalne õiglus. Hariduslik erivajadus ja seadusandlik raamistik. Eestvedamine kaasava hariduspoliitika rakendamisel. Muutuste juhtimine ja enesehindamise raamistikud. Kaasavat haridust toetavad ressursid ja nende jaotus. Kaasav õpikeskkond, universaalne disain. Tugisüsteemid ja koostöö. Õpetaja kompetentsid kaasava hariduse rakendamisel. Kaasav pedagoogika. Andmete kogumine ja analüüs kaasava hariduskorralduse kvaliteedi hindamisel. Kooli kaasava hariduse arenduskava põhimõtted.
Tõenduspõhine praktika uurimine ja arendamine. Õpetaja kui uurija. Koostöine tõenduspõhine praktika uurimine ja arendamine. Probleemi tuvastamine, uurimisküsimuse sõnastamine, info otsimine, sekkuvate tegevuste rakendamine ja nende tõhususe hindamine.
Õpetaja professionaalse arengu tarvis osalemine eneserefleksiooni ja rühmaülesannetes, mis aitavad mõtestada oma õppimise kogemust ja tähendust iseenda ja kooli jaoks, kogemused tervikuks siduda ja edasisi sihte seada.
Areng ja õppimine. Tunnetusprotsesside (mh tähelepanu, töömälu, mälu, mõtlemine) olemus ja areng. Õpimotivatsioon. Õpikeskkonna kujundamine ja õppetegevuste planeerimine, analüüsimine ja arendamine tunnetus- ja motivatsiooniliste protsessidega arvestavalt.
Õpiraskused. Üldised ja spetsiifilised õpiraskused, psüühiliste protsesside ja õpipädevuse arengu toetamine klassis, kirjutamis-, lugemis- ja matemaatikaoskuse (ja osaoskuste) hindamine ja arengu toetamine (hindamisvahendid), tähelepanu- ja keskendumisraskustega õppija toetamine klassis, õppe diferentseerimine ja keskkonna kohandamine, individuaalse õppekava koostamine ja rakendamine (sh lihtsustatud õppekava korral).
Spetsiifiliste erivajadustega õpilaste kaasamine. Nägemis- ja kuulmispuude olemus, mõju lapse arengule, mida oodata, kuidas toetada; kooli ja klassiruumi konteksti kohandamine; nägemis- või kuulmispuudega lapse toetamise sotsiaal-emotsionaalne tugi ja psühholoogilised aspektid.
Sotsiaal-emotsionaalsed oskused: turvaline klassikeskkond, suhted klassis, struktuur. Aju areng, täidesaatvad funktsioonid, eneseregulatsioonioskused (pidurdus, tähelepanu, ümberlülitus, töömälu, emotsiooni regulatsioon, sotsiaalsed oskused). Eneseregulatsiooni oskuste märkamine ja toetamine klassiruumis. Käitumise tugikava, tagasiside roll positiivse käitumise kinnistamisel. Universaalselt kujundatud õppimine, lapse vajaduste märkamine ja toetamine.
Meeskonnatööna valminud lõputöö
Eeldused
töötamine EHISe andmetel koolis
Õpiväljundid
teab kaasava hariduskorralduse põhimõtteid ja rakendusvõimalusi; tunneb arengu ja õppimise põhimõtteid, märkab õppija vajadusi ja vastavalt sellele kohandab õpikeskkonda, tagades õpitoe ja eduelamuse; oskab kujundada emotsionaalselt ja sotsiaalselt turvalist klassikliimat; tunneb peamiste koostöövõrgustike toimimise võimalusi ja rakendab neid; toetab kolleege ja nõustab lapsevanemaid kaasava hariduse rakendamisel; oskab planeerida, analüüsida, hinnata oma tööd ja kavandada sellest lähtuvalt enesearengut; oskab valida sobivad uurimismeetodid õppekeskkonna ja rakendatavate tugimeetmete tõhususe analüüsimiseks ja arendamiseks.
Õpikeskkond
Õppetöö toimub koolituse läbiviimiseks sobivates õpperuumides, mis on varustatud vajaliku õppetehnikaga ja vastavad tervisekaitse- ja ohutusnõuetele
Koolitaja kompetentsus
magistrikraad, koolitajana töötamise kogemus vähemalt 5. aastat
Maht
1586 akadeemilist tundi
Korraldaja
Haridusteaduste instituut, Riina Stahl, 6199 774, riina.stahl@tlu.ee
Koolitaja
MOODULID
Areng ja õppimine
Harva esinevate puuetega laste kaasamine õppetöös
Kaasav haridus
Sotsiaal-emotsionaalsed oskused klassiruumis
Õpetaja professionaalne areng
Õpetaja vaatenurgast koostatud lõputöö koolis kaasava hariduse tähendusliku rakendamise teemal
Õpiraskustega õpilaste kaasamine õppetegevuses