HRC0222 - Õpetaja suhtlemisteadlikkus positiivse koolikeskkonna kujundamisel

Sihtgrupp

õpetajad

Eesmärk

arendada vajaliku suhtlemisteadlikkust vaimse ja emotsionaalse tervise hoidmiseks ja kasutamiseks igapäevatöös; väärtustada oma tervist ja töövõimet; kujundada positiivset õpi- ja kasvukeskkonda; ennetada ja ära tunda läbipõlemist.

Sisu

I Õpetaja roll muutunud õpikäsituse kontekstis. Läbipõlemine kui ohutegur õpetajatöös. Läbipõlemine ja selle kujunemisprotsess. Läbipõlemise äratundmine. Oma käitumismustri teadvustamine. Käitumise aluseks olevate väärtuste ja hoiakute teadvustamine. Kommunikatsiooniprotsesside loogilised seaduspärasused R. Diltsi järgi. Ebaefektiivse suhtlemise mõju õpikeskkonnale, suhetele, motivatsioonile, ja tervisele. Positiivse kasvatuse põhimõtted J. Durranti järgi. Eneserefleksiooni tähtsus oma vaimse tervise hoidmisel ja professionaalse enesearengu kavandamisel.
II Kool kui arengukeskkond ning õpetaja kui suhtlemismudel. Hinnanguvaba suhtlemine. Õpilase positiivse minapildi ja eneseusu toetamine. Õpilase murede märkamine. Aktiivse kuulamise põhioskused ja nende kasutamine igapäevatöös. Selge eneseväljenduse olulisus koostöisel õppimisel. Positiivse tagasiside andmine. Distspliiniprobleemid. Õpetaja teadlik käitumine probleemolukorras, mis loob eeldused õpilase vastutustunde arenemiseks ning frustratsiooniga toimetulemiseks.
III Konfliktilahendusmudelid ja nende mõju. Koostööoskuste arendamine võidan-võidan probleemilahendusmudeli abil. Laste sotsiaalsete oskuste arendamine lastevaheliste probleemide vahendamise läbi. Erinevad võimalused väärtusprobleemide käsitlemisel. Tajupositsioonide teadlik vahetamine.
IV Õpetaja rolli muutused kaasava hariduse kontekstis. Suhtlemispõhimõtted erivajadustega õpilastega: emotsionaal- ja käitumisraskused, aktiivsus- ja tähelepanuhäire, autismispektri häired, vaimne alaareng, meelepuuded. Koostöö erivajadustega laste peredega. Enesehindamine.

Eeldused

töötamine õpetajana

Õpiväljundid

- mõtestab oma rolli õpetajana ning mõistab vastutust oma vaimse ja emotsionaalse tasakaalu hoidmise eest;
- tunneb ära läbipõlemise ohumärke nii enda kui ka kolleegide juures, oskab ennetada läbipõlemist;
- mõistab suhtlemisprotsesside seaduspärasusi ning oskab erinevates olukordades teadlikult valida sobiva suhtlemisviisi nii õpilaste kui ka lapsevanematega.
- loob positiivse õpi- ja kasvukeskkonna ning toetab õpilaste arengut, tuginedes positiivse kasvatuse põhimõtetele .
- teab suhtlemispõhimõtteid ja -võtteid, mida kasutada lähtuvalt õpilase erivajadusest.
- on positiivseks suhtlemise mudeliks õpilastele.

Õpikeskkond

Tagatud on tänapäevased, õppeprotsessi toetavad ruumid: olemas on vajalik tehnika, võimalus ruumi vastavalt vajadusele kujundada, rühmatööde tegemiseks piisavalt eraldumise võimalused jne.

Koolitaja kompetentsus

Magistrikraad, täiskasvanute koolitamise kogemus vähemalt 5 aastat, valdkonnas tegutsemise kogemus vähemalt 5 aastat. Kursuse läbiviijate valikul lähtutakse põhimõttest, et kaasatud oleks Tallinna Ülikooli kompetents ja praktikud / eksperdid valdkonna organisatsioonidest.

Maht

104 akadeemilist tundi

Korraldaja

Haridusteaduste instituut, Riina Stahl, 6199 774, riina.stahl@tlu.ee

Koolitaja

Pille Murrik, MA Lii Lilleoja