HKC0044 - Hariduslike erivajadustega (HEV) õpilaste õpetamine ja nende õppetegevuse toetamine koolis

Sihtgrupp

I, II ja III kooliastme tavaklasside õpetajad, abiõpetajad, hariduslike erivajadustega õpilastega tegelevad haridustöötajad.

Eesmärk

saada tuge toimetulekuks töös hariduslike erivajadustega (HEV) õpilastega; kujundada praktilised baasteadmised HEV õpilaste õpetamisel nii tava- kui ka väikeklassis.

Sisu

Õpiraskused ja intellektipuue. HEV lapse võimalused koolis toimetulekuks, erinevad õppekavad toetamaks HEV õpilast koolis. Ülevaade HEV õpilaste eri rühmadest: spetsiifilised õpiraskused, kõnepuuded, emotsionaal- ja käitumishäired, aktiivsus- ja tähelepanuhäire (ATH), autismispektrihäire, sensoorsed puuded, tervisliku seisundi häired, intellektipuue, andekus. Matemaatika didaktika. Tekstülesannete erinevad lahendamisstrateegiad. Mudelid. Õppevara tutvustamine. Erivajadustega õpilaste integreerimine ning õpetaja toimetuleku toetamine. Lapsevanemate kaasamine võrgustikutöösse. Vanemate efektiivseks kaasamiseks vajalikud oskused: poolehoid ja arusaamine, teadmised pereraskustest ja nende leevendamisest, õige ja vajaliku kommunikatsiooni valdamine. Kiindumussuhe. Läbipõlemine, enesekehtestamine. Eripedagoogiline nõustamine ja võrgustikutöö. Erikoolid, eriklassid, õppetöö korraldamine erinevates klassitüüpides. Nõustamiskeskuste roll HEV laste abistamisel. Eripedagoogi, logopeedi ja sotsiaalpedagoogi roll HEV lapse toetamisel. Lapse toimetulek, sotsiaalne võrgustik, lapse toimetuleku kaardistamine. Koostöö erinevate võrgustiku liikmete vahel. Laste eneseregulatsioon. Lahenduskeskse lähenemise töövõtted koolis: oskuste ja vastutuse õpe. Viha tunne ja agressiivne käitumine. Miks vihaga toimetulek on lapse jaoks raske? Viha juhtimise oskused. Emakeele didaktika. Üldteema: Lugemis- ja kirjutamisraskus. Alateemad: lugemis- ja kirjutamisraskuse olemus ja tunnused. Lugemis- ja kirjutamisraskuse kognitiivsed põhjused. Lugemis- ja kirjutamisraskusega õpilaste õpetamine: lugemisõpetus, keskkonna ja õpetuse kohandamine. Töö tekstidega. Hooliv turvalisus – toimetulek agressiivse käitumisega.

Eeldused

Üldhariduskoolis õpetamise kogemus

Õpiväljundid

orienteerub HEV õpilaste õpetamise ja õppimise toetamise temaatikas; kohaldab ja koostab õppematerjale õpilaste hariduslikust erivajadusest lähtuvalt, teab haridusliku erivajadusega õpilaste toetamise võimalustest väljaspool kooli.

Õpikeskkond

Tagatud on tänapäevased, õppeprotsessi toetavad ruumid: olemas on vajalik tehnika, võimalus ruumi vastavalt vajadusele kujundada, rühmatööde võimalused jne. E-keskkonna tugi.

Koolitaja kompetentsus

Lektorid on oma ala spetsialistid ja omavad täiskavanute koolitamise kogemust.

Maht

169 akadeemilist tundi

Korraldaja

Haapsalu kolledž, Tiina Alasoo, 4720243, koolitus@hk.tlu.ee

Koolitaja