HKI5048.HK - E-ühiskond, õiguse ja turvalisuse küsimused e-õppes
 
õppeaine kood HKI5048.HK
vana ainekood HKI5048
õppeaine nimetus eesti k E-ühiskond, õiguse ja turvalisuse küsimused e-õppes
õppeaine nimetus inglise k E-society, Law and Security Issues in E-learning
õppeaine maht EAP 3.00
orienteeriv kontakttundide maht 24
õpetamise semester sügis
kontrollivorm arvestus
2023/2024 kevadsemestri õppejõud Ei ole õpetamiseks avatud. Vt all õppekava lingi kaudu peaeriala all nominaaljaotuse ajakava.
2024/2025 sügissemestri õppejõud Ei ole õpetamiseks avatud. Vt all õppekava lingi kaudu peaeriala all nominaaljaotuse ajakava.
õppeaine eesmärgid eesti k Kujundada oskused veebipõhise informatsiooni ja intellektuaalse omandi kasutamiseks järgides häid tavasid. Anda teadmised IKT kasutamisega seonduvatest ohtudest ja oskusest neid õppeprotsessis vältida.
Pakkuda võimalust omandada teadmisi laia uusmeedia eetikat ja seadusandlust puudutava teemaderingi kohta, võimaldamaks kursuse läbijal töötada erinevates võrgukeskkondades ja erinevate vahendite abil; anda praktilisi oskusi erinevate seadusandlike raamistike kasutamiseks; suurendada teadlikkust võrgukeskkonnas esinevate ohtude ja riskide suhtes (tsensuur, privaatsuse vähenemine, võrgukuritegevus, juriidilised ja eetilised konfliktid).
õppeaine sisu lühikirjeldus eesti k E-ühiskonna moodul: E-riik, e-teenused, digiallkirjastamine, krüpteerimine, ID-kaardi lugeja, e-kodanik. Internet kui globaalküla; digilõhe.
Iseseisev ülesanne: kasutatavate e-teenuste kaardistamine, olemasolevate e-teenuste kohta ülevaate koostamine, uute vajalike e-teenuste juurdemõtlemine (rühmatöö, ajurünnak e-keskkondi kasutades).

Seaduse moodul: Autoriõiguse seadus ja e-õpe, avatud sisulitsentsid, Creative Commons. Tarkvara litsentsid (ärivara, jaosvara, vabavara, avalik omand, vaba tarkvara).
Iseseisev ülesanne: e-ettekande (video, animatsioon, interaktiivne veebilehestik vms) tegemine mõne seaduse mooduli teemal.

E-õpe ja -õpetaja moodul: Kuidas pedagoogiliselt kursusel läbitavaid teemasid klassiruumis käsitleda. E-kursused, e-raamatud, e-õpikeskkonnad, sotsiaalvõrgustikud. Eetilised küsimused muutunud õpetajatöös. E-pedagoogika ja metoodika eripärad ja õppemudelid; teistmoodi e-õppur ning e-sigadused e-õppe maailmas (identiteedivargus, manipulatsioon, parooliprobleemid, avatus/suletus keskkondade valikul).
Iseseisev ülesanne: Erinevate kasutatavate e-keskkondade võimaluste, metoodikate ja kasutustingimuste analüüsi koostamine e-õppe vaatekohast.

E-ohutuse moodul: digijälg, privaatsus, andmeturve, turvaline parool, viirused, küberkuriteod, küberkiusamine, andmekaeve, oma virtuaalse identiteedi kaitsmine, turvalise ja eetilise interneti-käitumise alused. Tsensuur ja privaatsus. Targalt internetis programmi materjalid.
iseseisev töö eesti k Iseseisev ülesanne: Koostada e-ohutuse alane nipi- ja näpuraamat (e-raamatu kujul), millest leiab nii soovitusi kui ka metoodilisi võtteid, kuidas õppetöösse integreerida e-ohutuse alane teavitustöö. Iga tudeng valib erineva teemavaldkonna, ülesannet võib korraldada ka paaristööna.
õppeaine õpiväljundid eesti k. - oskab kasutada ID-kaardi lahendusi ja kodanikuportaali eesti.ee;
- omab ülevaadet tarkvara litsentsipoliitikast ja võimalustest kasutada erinevat tarkvara e-õppe osana;
- mõistab autorikaitse seaduses kirjutatut, oskab korrektselt viidata ning oma tehtud loomingut teistega jagada;
- tunneb e-õppe eetilisi ja juriidilisi iseärasusi ning oskab leida omale sobivaimad Web 2.0 vahendid õppetöö läbiviimiseks õpilastega (nii avatud kui suletud);
- mõistab e-ohutuse alase teavitustöö vajalikkust ning oskab nii isiklikus kui ka tööalases elus internetis olla ohutum;
- loob e-raamatu, video/animatsiooni, veebilehestiku;
- oskab kasutada e-õppe sotsiaalseid kommunikatsioonivahendeid ja keskkondi.
hindamismeetodid eesti k Arvestus, mis kujuneb iseseisvate tööde põhjal (tööde kvaliteet), lisaks arvestatakse aktiivset osalemist seminarides ja aruteludes.
vastutav õppejõud B. Lorenz